Theatro EDU

Διεθνής Συνδιάσκεψη 2008

Θέατρο και εκπαίδευση στο κέντρο της σκηνής

Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, σε συνεργασία με τον Διεθνή Οργανισμό για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (IDEA), το ΥΠ.Ε.Π.Θ (Διεύθυνση Διεθνών Εκπαιδευτικών Σχέσεων),
τη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς, πανεπιστημιακά τμήματα από την Ελλάδα και το εξωτερικό
και άλλους επιστημονικούς, εκπαιδευτικούς και καλλιτεχνικούς φορείς.

 


 

Δρώμενα Συνδιάσκεψης 2008

Παρασκευή 28 Μαρτίου 2008, 20.30-21.15 

O Hellequin και η Dame Luque – οι γάμοι του Αρλεκίνου 

Ηθοποιοί: Mario Gallo και Rosalba Battaglia 
Μουσική: Leon Panterei 

Το σημερινό σενάριο (canovaccio) του έργου O Hellequin και η Dame Luque – Οι γάμοι του Αρλεκίνου έχει βασιστεί σε γαλλικό παραμύθι του 18ου αιώνα σχετικό με το τελετουργικό του γάμου, με θέμα το γάμο του Αρλεκίνου με τη κακιά γριά μάγισσα Dame Luque.
Μέσα από τους αυτοσχεδιασμούς τον ηθοποιών, στο πλαίσιο του συγκεκριμένου canovaccio, επιχειρείται η αναβίωση της παράδοσης, της ποίησης και του μαγικού στοιχείου που περιέχονται στο θεατρικό έργο Jeu de la feuillèe του Adam de le Hale, ποιητή, παλιάτσου και μουσικού. Το έργο αυτό γράφτηκε το 1276 πιθανόν με αφορμή το Calendimaggio, εορτασμό για τον ερχομό της άνοιξης, ή κάποια άλλη εκδήλωση με εξαγνιστικό χαρακτήρα, που γιόρταζε τον κύκλο των εποχών.
Το έργο αναφέρεται σε ένα μεγάλο επίσημο δείπνο ξωτικών, σε ένα πράσινο κιόσκι, χαρακτηριστικό της παράδοσης της Βρετάνης. Ξαφνικά, ακούγονται καμπάνες που αναγγέλλουν την άφιξη της ορχήστρας του Αρλεκίνου, και όλοι οι χαρακτήρες του έργου θέλουν να φύγουν τρέχοντας απ’ το φόβο τους. Φτάνει ο Croquesot, ο παλιάτσος-κουβαλητής (πρώτος υπηρέτης του βασιλιά Αρλεκίνου), και μετά το ξωτικό Morgana με τη συνοδεία άλλων δύο ξωτικών, της καλοπροαίρετης Arsilla και της κακιάς και πονηρής Malgoria. Ο Croquesot φέρνει στη βασίλισσα των ξωτικών ερωτικό μήνυμα από το βασιλιά Αρλεκίνο και εκείνη απαντά στο βασιλιά: κατά τη διάρκεια αυτής της προφητικής νύχτας, η συνάντηση θα γίνει στον κάτω κόσμο και από αυτήν την ένωση όλη η κοινότητα θα εξασφαλίσει αφθονία στις σοδειές της και καλοτυχία.
Το θέμα και η εξέλιξη της ιστορίας απομακρύνονται από την παράδοση, γιατί στόχος μας είναι να ανασυνθέσουμε μια ειρωνική «μελέτη» των ερωτικών σχέσεων, που δεν τις θεωρούμε μόνο ένα παιχνίδι ανάμεσα σε δύο δαιμονικές μάσκες, αλλά και μια αιώνια διαμάχη άρρηκτα συνδεδεμένη με τα δύο φύλα. Τα παιχνίδια των αντιθέσεων, της γοητείας, της υποχώρησης, της κακίας και της βρομιάς γεννούν αυτή την αταβιστική διαμάχη, απαραίτητη για την επιβίωση της ατομικότητας του καθενός μας.
Η ανάμειξη των γλωσσών με τις οποίες διαλεγόμαστε πάνω στη σκηνή εναλλάσσονται με τη σιωπή και το θόρυβο. Και αυτό είναι στοιχείο που καθορίζει τη συνεχή έρευνα και τον πειραματισμό της ομάδας πάνω σε εκείνες τις μορφές και το περιεχόμενο που θεωρούμε πως έχουν τη μεγαλύτερη συνάφεια με την εξέλιξη και την καινοτομία της σύγχρονης κομέντια ντελ’ άρτε. 


Σάββατο 29 Μαρτίου 2008, 13.00-14.00

Σοφοκλέους Αντιγόνη
Παράσταση βασισμένη στην αρχαία μετρική

Ηθοποιός: Άρης Μπινιάρης-Παντελέων
Μουσικός: Σμαρώ Χ. Γρηγοριάδου
Μετάφραση: Κ. Χ. Μύρης
Μουσική έρευνα, σύνθεση, διδασκαλία: Σμαρώ Χ. Γρηγοριάδου
Θεατρική ανάπτυξη: Άρης Μπινιάρης-Παντελέων
Καλλιτεχνική επιμέλεια: Γιώργος Π. Μπινιάρης

Η έρευνα
Η Θεατρική Εταιρεία «Αντίλαλοι» παρουσιάζει την Αντιγόνη του Σοφοκλή στο πρωτότυπο κείμενο. Πρόκειται για παράσταση βασισμένη στην αρχαία μετρική. Είναι το καλλιτεχνικό απόσταγμα μιας έρευνας, που εδώ και αρκετά χρόνια πραγματοποιεί η θεατρική εταιρεία «Αντίλαλοι» και η μουσικός Σμαρώ Χ. Γρηγοριάδου, σχετικά με τη σημαντική συμβολή της μουσικής σκέψης στις τραγωδίες του Σοφοκλή. Η έρευνα αυτή βασίζεται στη ρυθμική και μετρική ανάλυση του πρωτότυπου ποιητικού κειμένου, εστιάζοντας στη μουσική του εκφορά, και αναδεικνύει τη θαυμαστή, όσο και ξεχασμένη, μουσικότητα του αρχαίου ποιητικού λόγου.
Η παράσταση
Αν και πλούσια σε κίνηση και σύγχρονες θεατρικές τεχνικές, η παράσταση αποτελεί πρωτίστως ένα μουσικό δρώμενο, όπου ο ήχος, ο ρυθμός, η μουσικότητα του αρχαίου ποιητικού λόγου και η τέχνη της αρχαίας μετρικής γίνονται το όχημα του θεατή-ακροατή για την κατανόηση της τραγωδίας και την εσωτερική πρόσληψη των νοημάτων της. Η μέθοδος αυτή αξιοποιεί τις φυσικές δυνατότητες του ηθοποιού, κυρίως την αναπνοή, τη φωνή με τα πολλαπλά της ηχεία και την κίνηση και προσφέρει ένα καινοτόμο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα, όσο και αφάνταστα απαιτητικό ως προς την ακρίβεια της εκτέλεσής του. Υλικό για τη θεατρική δράση αντλήθηκε και από το δημοτικό τραγούδι, καθώς αυτό είναι που φυγάδευσε με το πέρασμα των αιώνων τα απομεινάρια της αρχαίας ελληνικής μετρικής νοοτροπίας. Η παράσταση ακούγεται στο πρωτότυπο αρχαίο κείμενο, με επιλεγμένα μέρη στα νέα ελληνικά, που αποκαλύπτουν τις γέφυρες επικοινωνίας του αρχαίου ελληνικού λόγου και της σύγχρονης εκφοράς του στα νέα ελληνικά (μετάφραση: Κ. Χ. Μύρη). Όλοι οι ρόλοι ερμηνεύονται στη σκηνή από έναν ηθοποιό (Άρης Μπινιάρης), που ανέλαβε τη θεατρική ανάπτυξη, και μία μουσικό (Σμαρώ Χ. Γρηγοριάδου), που εκπόνησε τη μουσική έρευνα, τη σύνθεση και τη διδασκαλία. Την καλλιτεχνική επιμέλεια υπογράφει ο Γιώργος Π. Μπινιάρης.
Σε συνεργασία με το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, με αφορμή την παράσταση της Αντιγόνης του Σοφοκλή, η Θεατρική Εταιρεία «Αντίλαλοι» υλοποιεί θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα στα ελληνικά σχολεία με τίτλο «Όταν δεν πάει ο μαθητής στο Σοφοκλή».
Θεατρική Εταιρεία «Αντίλαλοι»
Η Θεατρική Εταιρεία «Αντίλαλοι» ιδρύθηκε το Μάιο του 2006 και αποτελεί συνέχεια της πλούσιας σε καλλιτεχνικό και εκπαιδευτικό έργο θεατρικής εταιρείας «Μυθολογία», της οποίας ιδρυτής υπήρξε το 1994 ο σκηνοθέτης, ηθοποιός και παιδαγωγός θεάτρου Γιώργος Μπινιάρης. Η ταυτότητά της καθορίζεται από την επιστροφή σε αρχαίες μορφές δράματος και από την αξιοποίηση μορφών επικοινωνίας παγκόσμιας εμβέλειας, όπως η μουσική, ο ρυθμός και η σωματική έκφραση. Εξερευνά την «τελετουργική» διάσταση της τέχνης και την απήχησή της στον κόσμο του σήμερα, ανεξάρτητα από περιορισμούς φυλής, γλώσσας, ηλικίας, μορφωτικού-βιοτικού επιπέδου, φύλου και κοινωνικών πεποιθήσεων. Ενσωματώνει παραδοσιακές και νεώτερες θεατρικές τεχνικές σε απαιτητικές ως προς την ακρίβεια της εκτέλεσής τους και καινοτόμες παραστάσεις.


Σάββατο 29 Μαρτίου 2008, 18.00-18.30

Παλίρροια
Θεατρική ομάδα Tanztheater Lysistrate του Goethe Gymnasium, Φρανκφούρτη, Γερμανία

Χορευτές: Marie Brombach, Llloya Brunson, Annika Dimitrov, Marthe Dörffel, Carolin Gutke, Anja Hülse, Vivien Janner, Isabell Jeske, Theresa Knarren, Theresa Nehl, Anne-Kathrin Penk, Marcel Schubbe, Tanja Temez
Συντονιστής: Silke Gerhardt
Τεχνικός: Stephanie Srock

Παλίρροια – η πλημμυρίδα και η άμπωτη
Η παλίρροια είναι το σύμβολο της αλλαγής στην ανθρώπινη ζωή: από την ηρεμία στην κίνηση, από την άνοδο στην πτώση. Το νερό έχει κυρίαρχο ρόλο. Βρίσκεται σε μόνιμη κίνηση, η κίνηση είναι η βασική μορφή έκφρασης του χοροθεάτρου. Η θεματική του νερού εξάλλου δημιουργεί συσχετισμούς, συνειρμούς και ιστορίες που μπορούν να γίνουν η αφετηρία στη θεατρική παραγωγή της ομάδας Tanztheater Lysistrate.
Κατά τη διάρκεια αυτού του χορευτικού κολάζ, η ομάδα θα ασχοληθεί με το θέμα του νερού ως τροφής και με θέματα όπως το νερό στην καθημερινότητά μας, η λειψυδρία, η καταστροφική του επίδραση όταν υπερχειλίζει.
Ταυτόχρονα θα εξετάσει και τη συμβολική του διάσταση. Όπως στην πλημμυρίδα και την άμπωτη, έτσι και στην παράσταση οι ήρεμες στιγμές θα εναλλάσσονται με δυνατές και εκρηκτικές στιγμές, ανάλογες της δυναμικής του νερού. Το αποτέλεσμα θα είναι να προκαλέσουμε το ακροατήριο όχι μόνο εγκεφαλικά.
Λόγω της ιδιαίτερης άποψης που έχουμε για το χώρο, θα καταργήσουμε το δεδομένο διαχωρισμό σκηνής και ακροατηρίου. Έτσι, το κοινό θα αποτελεί συνεχώς μέρος της παράστασης. Και αφού οι θεατές ασχοληθούν με το περιεχόμενο της παράστασης, θα τους ζητηθεί να αναζητήσουν ξανά και ξανά νέες θέσεις από όπου θα παρατηρούν τα δρώμενα.

Tanztheater Lysistrate
Η θεατρική ομάδα Tanztheater Lysistrate του Γυμνασίου «Goethe» (σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης) ιδρύθηκε το 1991. Η δραστηριότητα αυτή συχνά εντασσόταν στο πλαίσιο ενός προγράμματος δραστηριοτήτων και ήταν προαιρετική εξωδιδακτική επιλογή για όποιον μαθητή ήθελε να ασχοληθεί με τη μουσική και την αισθητική αγωγή. Πρόσφατα προστέθηκαν είκοσι νέα μέλη ηλικίας 14 έως 19 ετών.
Η πρακτική μας βασίζεται στο συνδυασμό βασικών αρχών της υποκριτικής και σε ασκήσεις σωματικού θεάτρου.
Οι μαθητές συχνά παρακολουθούν πρόβες δύο έως τεσσάρων ωρών την εβδομάδα και παρουσιάζουν αρκετές παραγωγές κάθε χρόνο.
Η ομαδική εργασία έχει ιδιαίτερα θετική επίδραση στους μαθητές. Μέσα από τη συνεχή εξάσκηση, το χορό και τα στοιχεία θεωρίας στις συναντήσεις μας, τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να ασχοληθούν με θέματα του άμεσου ενδιαφέροντός τους. Στις συναντήσεις που γίνονται τα σαββατοκύριακα, δοκιμάζουμε διαφορετικές θεατρικές τεχνικές και ασχολούμαστε και με στοιχεία δραματουργίας. Τέλος, μια φορά το χρόνο οργανώνουμε μια συνάντηση διάρκειας μιας ολόκληρης εβδομάδας.